Slovenské a české stíhačky búrajú hranice

Autor: Martin Glváč | 24.4.2015 o 14:55 | (upravené 24.4.2015 o 16:02) Karma článku: 2,21 | Prečítané:  1018x

Nie je to tak dávno, čo sme sa s českým ministrom obrany Martinom Stropnickým začali vážne zaoberať ideou „spoločného neba“. Alebo, inak povedané, cezhraničnou spoluprácou pri obrane vzdušného priestoru našich krajín. Dnes naše stíhačky môžu v rámci „cross-border“ lietať nad českým územím a české nad našim. Túto spoluprácu v oblasti ochrany vzdušného priestoru chceme rozšíriť aj o ďalšie krajiny.

Len pre ilustráciu, čo takáto spolupráca znamená. Uvediem jeden príklad: civilné lietadlo vojde do letového koridoru štátu bez toho, aby sa identifikovalo. Dôvodom môže byť strata orientácie či spojenia v dôsledku technických problémov. Vyštartujú k nemu slovenské stíhačky, aby s lietadlom nadviazali kontakt a situáciu vyriešili. Pred projektom „spoločné nebo“ tak však mohli urobiť iba nad Slovenskom. Po novom budú situáciu riešiť aj nad českým územím, pokiaľ si lietadlo „neprevezmú“ českí piloti. Pri uvádzaní myšlienky do života som si uvedomil, ako sa od seba vzdialili armády, ktoré pred niečo vyše dvadsiatimi rokmi tvorili jeden celok. Museli sme preto riešiť množstvo drobných aj veľkých problémov. Medzi tie najväčšie prekážky patrili legislatívne záležitosti. Dnes máme najväčšiu časť práce za sebou a môžem povedať, že „cross-border“ medzi Slovenskom a Českom má za sebou testovaciu prevádzku a funguje. Dobré skúsenosti zo spolupráce nás inšpirovali na jej rozšírenie. Jednou z priorít ministerstva obrany v rámci slovenského predsedníctva vo Vyšehradskej skupine je preto rozšírenie „ cross-border" na všetky štyri členské štáty V4. V uskutočňovaní tejto predstavy sme pokročili a som rád, že sa nám darí napĺňať motto slovenského predsedníctva „Dynamický Vyšehrad“. Na včerajšom stretnutí ministrov obrany V4, ktoré sa konalo pri príležitosti končiaceho sa slovenského predsedníctva, sme hovorili o ďalších detailoch spoločného neba. Dohodli sme sa, že do júnového samitu predsedov vlád V4 sa vytvorí solídna legislatívna báza na uzatvorenie ďalších bilaterálnych dohôd o vzájomnej ochrane vzdušného priestoru medzi jednotlivými štátmi Vyšehradskej skupiny. Pred dvomi-tromi rokmi by si takýto unikátny projekt v strednej Európe nikto nevedel ani predstaviť. V tejto súvislosti musím spomenúť aj prebiehajúce rokovania so švédskou stranou o prenájme letových hodín stíhacích lietadiel Gripen. Jedným z plusov tohto lietadla pre Slovensko je interoperabilita, keďže ho vo výzbroji majú české aj maďarské vzdušné sily. To okrem iného znamená, že v prípade pristátia na letiskách týchto krajín by mohli byť naše lietadlá bez problémov obslúžené a pripravené na návrat. Naše spoločné stretnutia s partnermi z V4 tak nie sú len formálnou povinnou jazdou, ale prinášajú konkrétne výsledky pre občanov nášho regiónu. Takáto regionálna spolupráca je dôležitým prvkom našej bezpečnosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?